PONNU –hanke käynnistyi loppusyksystä 2017. Hankkeeseen
valittiin kolme valmentajaa, jotka aloittivat heti innokkaasti suunnittelemaan
asiakkaille suunnattuja perustaitovalmennuksia. Kevään 2018 aikana päästiin
pilotoimaan erilaisia valmennuskokonaisuuksia Invalidisäätiössä Helsingissä ja Silta-Valmennusyhdistyksessä
Tampereella. Valmennusten tavoitteena on vahvistaa luku-, kirjoitus-, numero-
ja digitaitoja työhön tai opintoihin suuntautumisen tueksi.
Helsingissä valmennukset käynnistettiin työelämäteemoilla. Kevään
valmennusten aiheita ovat olleet mm. työelämäviestintä, oman osaamisen esiin
tuominen ja digitaidot. Numerotaitoja harjaannutettiin osana Pasilan toimipisteessä
huhtikuussa toteutettua valmennusta.
Tampereella valmennukset ovat keskittyneet erityisesti matematiikan
ja digitaitojen harjaannuttamiseen. Tämän lisäksi kevään aikana toteutettiin
suosittu vapaan kirjoittamisen ryhmä, jossa kirjoitettiin erilaisia luovia
tekstejä sekä kerrattiin yleisimpiä kielioppisääntöjä. Vapaan kirjoittamisen
ryhmän kuulumisia ja palautetta voi lukea blogin aiemmista päivityksistä!
Valmennuksiin on hankkeen ensimmäisessä vaiheessa
osallistunut valtaosin kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita. Lisäksi
Tampereella valmennusta on toteutettu yhteisöllisen päihdekuntoutuksen
ryhmässä, ja Helsingissä ryhmiin on osallistunut myös Keskuspuiston ammattiopiston
opiskelijoita. Valmennuskerrat ovat kestäneet yleensä kaksi tuntia, ja
asiakkaat ovat osallistuneet niihin kerran viikossa työtoimintapäivän aikana. Parhaillaan
Helsingin vankilassa on meneillään kokeilu vankilaan vietävästä 14 x 3h
perustaitovalmennuksesta.
Valmentajat sekä Tampereella että Helsingissä ovat
havainneet, että digivalmennukselle on paljon kysyntää ja tarvetta. Vaikka
älypuhelinten käyttö on monilla sujuvaa, tietokoneen käyttötaidoissa on
puutteita. Tämä näkyy vaikeuksina käyttää mm. perusohjelmia ja sähköpostia,
mikä voi olla esteenä koulutus- ja työpolulla. Tietokoneita on käytetty
valmennuksissa esimerkiksi erilaisissa kirjoitusharjoituksissa ja tiedonhakutaitojen
vahvistamiseksi.
Luku- ja kirjoitusharjoitukset ovat valmennuksissa rakennettu
erilaisten aikuisoppijoille soveltuvien ja kiinnostavien teemojen ympärille,
kuten työelämässä käytettävät tekstit. Haasteita sopivien tehtävien
löytämiseksi ja luomiseksi ovat asettaneet osallistujien hyvin erilaiset
lähtötasot. Toisaalta erilaiset lähtötasot luovat otolliset olosuhteet minäpystyvyyttä
vahvistavalle vertaisohjaajuudelle.
Numerotaitovalmennuksissa ollaan treenattu esimerkiksi
peruslaskutoimituksia ja prosenttilaskuja. Helsingissä numerotaitojen
harjoitteleminen yhdistettiin arjessa tarvittavaan matematiikkaan. On tärkeää,
että osallistuja kokee harjoiteltavien tehtävien hyödyttävän häntä omassa
arjessaan tai opinnoissaan.
PONNU –hankkeessa luodaan valmennusmallia, joka on
kopioitavissa muihin kuntouttavia ja työllistäviä palveluita tarjoaviin
organisaatioihin. Hankkeen valmennuspilotteja ohjaavat valmentajat eri
sosiaalialan taustoilla, mikä mahdollistaa uudenlaisen näkökulman
perustaitoteeman ja oppimisen taitojen lähestymiselle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti